Jak zmienia się rola sklepów stacjonarnych w dobie internetu?

mar 4, 2024 | Kategoria 1

Internet stał się nieodłączną częścią naszego codziennego życia, a zakupy online cieszą się coraz większą popularność. Czy to oznacza, że tradycyjne sklepy stacjonarne odejdą do lamusa? Niekoniecznie. Pewne jest jednak to, że w cyfrowym świecie sklepy stacjonarne muszą dostosować się do zmieniających się oczekiwań konsumentów i wykorzystać nowoczesne strategie, aby utrzymać swoją pozycję na rynku. Przyjrzymy się, jak zmienia się rola sklepów stacjonarnych w dobie internetu. 

Jak zmieniają się zwyczaje zakupowe konsumentów?

Dziś klient ma ogromny wybór, gdzie zrobi zakupy. Może wybrać się do pobliskiej galerii lub zamówić wybrane produkty online. Zakupy w sklepach internetowych stały się popularne szczególnie w okresie pandemii. Wówczas, gdy galerie musiały pozostać zamknięte, często było to jedyny sposób, aby kupić niezbędne produkty pozaspożywcze.

Nie da się ukryć, że przez ten czas konsumenci szybko polubili zakupy online. Zwłaszcza że większość marek błyskawicznie dopasowała się do nowych warunków, tworząc sklepy internetowe i aplikacje mobilne. Jak na tym tle wypadają sklepy stacjonarne?

Wbrew pozorom całkiem nieźle. Pomimo możliwości dokonywania zakupów online konsumenci nie zrezygnowali z chodzenia do tradycyjnych sklepów. Nie da się jednak ukryć, że coraz częściej charakter tych wizyt jest inny. Do salonu stacjonarnego niekoniecznie idzie się stricte na zakupy. Zamiast tego od sklepów stacjonarnych konsumenci oczekują raczej możliwości dokładanego przyjrzenia się produktom oraz ich przymierzenia czy przetestowania na żywo. Klienci chcą poczuć, czy materiał sukienki jest przyjemny i jak wyglądają w danym fasonie spodni. Zależy im, aby sprawdzić, jak telefon układa się w ręce oraz czy dany model pralki na pewno będzie pasował do ich mieszkania. Do tego chcą porozmawiać ze sprzedawcą-ekspertem, który odpowiednio im doradzi i dopasuje produkt do ich potrzeb.

Dlatego pomimo tego, że konsumenci chętnie robią zakupy online, nie warto traktować sklepów internetowych jako konkurencji dla sklepów stacjonarnych, a obydwa kanały sprzedaży warto ze sobą połączyć.

Jak wykorzystać strategię omnichannel w handlu detalicznym?

Omnichannel to zestaw zintegrowanych działań w zakresie sprzedaży wielokanałowej. Pozwala on na zatarcie granicy pomiędzy zakupami online a zakupami offline. Strategia ta zakłada spójność odczuć i doświadczeń klientów, bez względu na to, czy składają oni zamówienie przez internet, czy też osobiście wybierają się na zakupy do tradycyjnego sklepu. 

Strategia omnichannel wiąże się z wieloma korzyściami dla marki. Po pierwsze umożliwia spersonalizowane podejście i komunikację z klientem, co zwiększa szanse zakupu. Poza tym zapewnia dużą ilość wysokiej jakości danych, co pozwala na tworzenie skuteczniejszych komunikatów reklamowych. Dzięki temu marka jest w stanie lepiej poznać swoich klientów i skuteczniej się z nimi porozumiewać, co przekłada się zwiększenie sprzedaży.

Jak przebiega przykładowa realizacja strategii omnichannel? Grupie odbiorców docelowych wyświetla się reklama danego produktu na Facebooku, Instagramie czy TikToku, która przekierowuje potencjalnego klienta na stronę internetową marki. Tam może on dokładnie zapoznać się z ofertą i dokonać zakupu. Następnie klient idzie do sklepu stacjonarnego po odbiór swojego zamówienia. W ten oto sposób łączymy świat online z offline.

Jak przyciągnąć klientów do sklepu stacjonarnego?

Dzisiejsi konsumenci są bardzo wymagający, cenią sobie wygodę i przywiązują dużą wagę do jakości doświadczeń zakupowych. Pod tym względem zakupy internetowe wydają się idealne. W końcu sklep online jest czynny całą dobę, więc zakupy można zrobić o dowolnej porze. Do tego nie trzeba stać w korkach, czy też szukać miejsc parkingowych. O kolejkach do kasy też można zapomnieć. Zamówienie przychodzi wprost do domu klienta lub może zostać przez niego odebrane w jednym z tysięcy punktów odbiorów. Do tego produkty coraz częściej pakowane są w ozdobne opakowania, dzięki czemu każde zamówienie kojarz się z przyjemnym prezentem. W przypadku odzieży, czy obuwia nie ma także problemu z doborem rozmiaru. Obecnie nietrafione zakupy można bez trudu zwrócić. Podsumowując: pełen komfort, wygoda i bezpieczeństwo.

Jak w takich warunkach wyciągnąć konsumentów z domu i zachęcić ich do wizyty w sklepie stacjonarnym? Kluczem jest takie zaprojektowanie salonu sprzedażowego, aby wizyta w nim stanowiła przyjemne doświadczenie. Jak to zrobić?

Zadbaj o odpowiednią aranżację wnętrza. Współczesny salon powinien być nie tylko funkcjonalny, ale i estetyczny. Klient nie powinien mieć problemu z dostępem do poszczególnych produktów, a już na pewno nie powinien czuć się przytłoczony. Do tego powinien mieć poczucie komfortu i bezpieczeństwa, szczególnie gdy chce skorzystać z przymierzalni.

Właściciele salonów muszą także zmienić swoje nastawienie. Otóż klient nie zawsze przyjdzie do sklepu coś kupić. Czasem będzie chciał poszukać inspiracji, przymierzyć wybraną rzecz, czy zdobyć fachową poradę. Następnie wybrany produkt zakupi w sieci. I odwrotnie. Klienci coraz częściej będą wyszukiwać produkty online, aby odebrać je w sklepie stacjonarnym.

Jak prezentuje się przyszłość sklepów stacjonarnych?

Jeśli sklepy stacjonarne mają przetrwać w dobie internetu, musi zmienić się ich charakter. Przede wszystkim muszą oferować klientom nie tyle świetne produkty, ile pozytywne doświadczenia. Jeśli konsumenci będą czuli się dobrze w danym salonie, będą do niego wracać po więcej. A jak zaprojektować taki salon? Stworzyć go na zasadach showroomu.

Showroom to przestrzeń, w której klienci mogą bliżej poznać interesujące ich produkty. Taki salon nastawiony jest nie tyle na sprzedaż, ile na zapewnienie klientom kompleksowych doświadczeń, spotkania z ekspertami i nawiązania relacji. W showroomie klient może obejrzeć produkty, przymierzyć je lub przetestować, podczas gdy faktyczny zakup nastąpi online. Aby przyciągnąć klientów i zapewnić im pozytywne doświadczenia, showroom musi być estetyczny, funkcjonalny i po prostu przyjazny dla odwiedzających. Wówczas każdy chętnie będzie do niego wracał.  

Podsumowanie

W dobie internetowego boomu zakupowego, sklepy stacjonarne nie znikną, ale przekształcają się w dynamiczne przestrzenie handlowe, współpracujące z wymagającym rynkiem e-commerce. Klucz do sukcesu to połączenie świata offline ze światem cyfrowym, gdzie sklepy stacjonarne nie konkurują, ale współpracują z platformami online. Dzięki temu doświadczenie zakupowe nabiera nowego znaczenia, a sklepy stacjonarne pełnią funkcję przestrzeni, gdzie klienci mogą osobiście doświadczyć produktów, jednocześnie korzystając z wygody zakupów online. Nie ma zatem mowy o końcu sklepów stacjonarnych. Mamy za to do czynienia z nowym rozdziałem, który wymaga kreatywności, adaptacji i umiejętności łączenia dwóch światów. Wówczas wspólne działanie sklepów stacjonarnych i online zapewni kompleksowe i satysfakcjonujące doświadczenia zakupowe dla każdego klienta.

Nie wiesz, jak zaprojektować salon, który będzie chętnie odwiedzany przez klientów? Skontaktuj się z nimi i pozwól nam zaprojektować własną przestrzeń handlową.